Witajcie w kolejnym wpisie. Dzisiaj w ramach przerywnika wpadam do was z kulturalnymi ulubieńcami 2021. Przyznam, że wybór miałam naprawdę ciężki tym razem, ponieważ obejrzałam niewiele filmów w poprzednim roku, a i wielu zachwycających seriali również nie było. Wybrałam więc garstkę produkcji, które najbardziej mi się podobały i dzisiaj wam o nich opowiem w skrócie. 





MUZYKA

ANNE-MARIE THERAPY 




W 2021 roku postanowiłam wyróżnić dwa albumy. Pierwszy to Therapy. Moje ulubione utwory z tego albumu to Our Song (w trzech wersjach), Breathing czy Beautiful. Pokuszę się tutaj o stwierdzenie, że to album radiowy, więc powinien przypaść do gustu większej ilości osób. U mnie był katowany długi czas, więc umieszczam go w tym zestawieniu. 






Album Evermore to idealna propozycja na jesienne długie wieczory. Jest taki ciepły, otulający i sentymentalny. Moje ulubione utwory to Evermore, gold rush, champain problems, willow czy no body no crime. Przyznam, że jesienią ta muzyka towarzyszyła mi naprawdę często. 


co warto obejrzeć na netflixie, kulturalne podsumowanie 2021 blog

25 LAT NIEWINNOŚCI SPRAWA TOMKA KOMENDY

To film, od którego rozpoczęłam 2021 rok i zdecydowanie nie żałuję. Tutaj historię napisało samo życie, które okazało się naprawdę okrutne. Po 25 latach na wolność dzięki pomocy policjanta i dwóch prokuratorów wychodzi Tomasz Komenda oskarżony o zabójstwo w latach 90. Na pochwałę w filmie absolutnie zasługują świetne role Piotra Trojana oraz Agaty Kuleszy. Więcej szczegółów wam nie zdradzam, po prostu musicie zobaczyć ten film. 


ROCKETMAN 

Bardzo rzadko decyduje się na obejrzenie musicalu, ale w wypadku tego filmu i kolejnego po części też zrobiłam spory wyjątek. Rocketman to historia Eltona Johna, a właściwie to jego musicalowa biografia. Fabuła prowadzona jest od najmłodszych lat aż do momentu, kiedy staje się gwiazdą. Droga do sławy nie jest jednak usłana różami. Jeśli lubicie takie filmy, polecam zobaczyć i myślę, że nie będziecie zawiedzeni. 


YESTERDAY 

To opowieść o Jack'u, który budzi się pewnego dnia w świecie, gdzie nikt nie zna muzyki Beatlesów. Jedynie on pamięta wszystkie testy i muzykę.  Kiedy staje się sławny dzięki  tej muzyce i wydaje własną płytę, zaczyna w nim kiełkować myśl, czy na pewno robi dobrze? Podejmuje decyzje, że wyzna całą prawdę. Jak to się skończyło? Musicie zobaczyć sami. Gatunkowo to musical w połączeniu z komedią romantyczną, ale na szczęście pozbawiony typowych absurdków dla tego gatunku. Świetna propozycja na luźny wieczór. 



SERIALE 

co warto obejrzeć na netflixie, kulturalne podsumowanie 2021 blog


KLANGOR

Serial dotyczy porwania córki więziennego psychologa. Sprawy wcale nie ułatwia fakt, że dziewczyna zniknęła w bardzo dziwnych okolicznościach. Główny bohater postanawia, że sam za wszelką cenę odnajdzie ukochaną córkę. Napięcie w serialu budowane jest aż do samego finału, a zakończenie może was mocno zaskoczyć. Jeśli jeszcze nie widzieliście tego serialu, polecam zobaczyć, bo jest świetny. 


KRUK SZEPTY SŁYCHAĆ PO ZMROKU& CZORNY WORON NIE ŚPI 

Do Kruka zabierałam się długo i z przerwami. W pierwszym sezonie akcja rozkręcała się przez 3- 4 odcinki, aby potem mocno ruszyć z kopyta i pokazać tę mroczną stronę. Zagadka tutaj dotyczy porwania małego chłopca, a rozwiązuje ją inspektor Adam Kruk. Przy okazji zmierzy się z demonami swojej przeszłości, które od lat nie dają mu spokoju. 
W kolejnym sezonie jest  dynamicznie już od pierwszych odcinków. Komisarz Kruk walczy tym razem z gangiem przemytników, ale również ze swoimi demonami w postaci niepohamowanej agresji. Oczywiście im dalej tym jest jeszcze bardziej mrocznie, a przy okazji pojawia się nawet wątek magii ludowej.  Zakończenie pozostawiło niedomówienia i swego rodzaju niedosyt. Jestem bardzo ciekawa, czy będzie kolejny sezon. 



SKAZANA


Alicja Mazur jest znaną ze swojej surowości wobec przestępców sędzią. Na własnym weselu zostaje oskarżona o zabójstwo, którego nie popełniła. Trafia do więzienia, gdzie musi przetrwać wśród kobiet, które sama skazała oraz znaleźć sojuszników. Sam serial był wciągający, a sama zagadka nie taka łatwa do rozgryzienia. Najbardziej jednak zaskoczyło mnie zakończenie i jestem ciekawa, jak to zostanie poprowadzone w drugim sezonie. 






co warto obejrzeć na netflixie, kulturalne podsumowanie 2021 blog


RYSA 

Ten serial obejrzałam, ponieważ widziałam kilka waszych poleceń i postanowiłam sprawdzić, o co tyle hałasu. Nasza główna bohaterka to policjantka, która prowadzi śledztwo dotyczące seryjnych zabójstw. W miarę czasu odkrywa coraz więcej nowych faktów, które w jakiś sposób prowadzą też do niej samej, a prawda jest coraz bardziej przerażająca. Zakończenie również nie jest oczywiste. Obecnie jestem w trakcie kolejnego sezonu i tam dopiero się dzieje, ale nie zdradzam więcej. W pierwszej serii nie podobało mi się tylko obsadzenie Pana Zakościelnego w roli ważnej dla całej fabuły.


ULTRAVIOLET


Obejrzenie tego serialu bardzo odkładałam i w sumie myślałam, że wcale nie jest w moim guście. Okazało się, że wciągną mnie bezpowrotnie od pierwszego odcinka. Każdy epizod to nowa zagadka dla detektywów amatorów, którzy za pomocą nowych technologii próbują rozwikłać sprawy z Archiwum X. W tle rozgrywa się też mini śledztwo dotyczące brata głównej bohaterki. Jeśli jeszcze jakimś cudem nie znacie tego serialu, polecam obejrzeć i mam szczerą nadzieję, że może powstanie kolejny sezon. 

KOKAINOWI KOWBOJE


Umieszczam tutaj ten dokument, ponieważ zrobił na mnie naprawdę spore wrażenie. Sprawa dotyczy dwóch baronów narkotykowych, których policja w USA ścigała przez 20 lat. Niesamowite jest to, że kiedy doszło do pierwszego procesu, obu oskarżonym udało się uniknąć kary za naprawdę ciężkie przestępstwa. Dostali jedynie niskie wyroki za przestępstwa na małą skalę. Jednemu z nich udało się nawet  dostać chwilową przerwę w odsiadce. Interesujące jest w tym wszystkim to, że stworzyli naprawdę imponującą sieć siatkę ludzi, która pracowała w ich "firmie". Nawiasem mówiąc, widziałam tutaj sporo nawiązań do słynnej sprawy O.J. Simpsona. 


co warto obejrzeć na netflixie, kulturalne podsumowanie 2021 blog


WIELKA SEZON I i II

Jeśli chodzi o tę pozycję, zdaje sobie sprawę, że nie każdemu ona przypadnie do gustu. Mnie kupiła na tyle, że postanowiłam umieścić ją w dzisiejszym zestawieniu podsumowującym 2021 rok. To opowieść z XVIII, którą spokojnie można przełożyć na dzisiejsze czasy. 
W pierwszym sezonie Katarzyna przyjeżdża do Rosji, aby zostać żoną cara Piotra. Ma na ten temat dość romantyczne wyobrażenia, aczkolwiek rzeczywistość uderza ją bardzo mocno. Potem postanawia przejąć władzę w państwie. 
Drugi sezon to czas, kiedy Katarzyna zostaje carycą i musi mierzyć się z wieloma problemami natury politycznej. Znajduje też pewną nić porozumienia z mężem, którego zmusiła do abdykacji. Rodzi się między nimi uczucie. Po drodze wydarza się oczywiście wiele zabawnych i nieco absurdalnych sytuacji, pomieszanymi z prawdziwymi dramatami. Całość oczywiście okraszona jest dozą sarkazmu, satyry i czarnego humoru. 



I tym akcentem kończę ten wpis. Przyznam, że wybranie ulubieńców roku z kategorii kulturalnej było wyzwaniem, ale postarałam się znaleźć naprawdę dobre pozycje, mimo że 2021 rok nie było bardzo udany pod tym względem. Koniecznie dajcie znać, czy oglądaliście którąś z moich propozycji, a może wpiszecie sobie coś na listę? 

3 komentarze:

  1. Okazuje się, że znam całkiem sporo! Ba sporo pozycji to i moje hity. Kruk (1 sezon), ultraviolet, 25 lat niewinności było i moimi hitami poprzednich lat! Najbardziej żałuję, że raczej nie powstanie kolejny sezon ultravioletu, był meeeega!! Mam ochotę na coś podobnego :) Rysa to i mój hit tego roku! Klangor też ciekawy, ale nie jestem pewna czy będzie to hit roku. Podobnie skazana - tam końcówka mnie rozczarowała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilka propozycji z Twojego zestawienia znam :)

    OdpowiedzUsuń

Za wszystkie komentarze serdecznie dziękuję :) To zawsze motywuje do dalszego pisania :) Staram się odwiedzać wszystkich komentujących, więc nie zostawiaj linków do swojego bloga, reklam, stron i innego spamu, bo takie komentarze usuwam. Nie wyrażam również zgody na kopiowanie moich zdjęć i tekstów bez pytania.